Hulp nodig? 06 53 920 950

1 fase of 3 fase?

Sommige voertuigen beschikken over een 2 of 3 fasen lader. Hiermee is het mogelijk om uw voertuig aanzienlijk sneller te laden dan een 1 fase lader. Het is echter wel noodzakelijk dat het laadpunt geschikt is om 3 fasen te laden. Gelukkig zijn de meeste publieke laadpunten in Nederland geschikt om 3 fasen te laden. Het is daarom aan te bevelen om een 3 fasen kabel aan te schaffen. Als u een 2 of 3 fasen lader aan boord heeft uiteraard.
Deze laadkabels werken sowieso altijd op een 1 fase laadpunt en geven u de mogelijk om sneller te laden als u een 3 fasen laadpunt tot u beschikking heeft.

3 fase laadkabel


Heeft u een 1 fase lader aan boord, dan heeft u voldoende aan een 1 fase laadkabel. Het is dan niet aan te raden een duurdere 3 fase laadkabel aan te schaffen terwijl uw auto niet de mogelijkheid geeft om snel te laden. Deze kabel kost aanzienlijk meer geld, maar levert u geen sneller opgeladen auto op.

380 volt laadkabel

Het hoge vermogen, 380 Volt (of 400 Volt) in plaats van 230 Volt is enkel mogelijk bij een type 2 aansluiting. Type 1 is enkel geschikt voor het opladen met behulp van een 1 fase laadkabel. Voor snelladen heeft u een type 2 stekker nodig. Dit is zowel mogelijk met een 1 fase als een 3 fase laadkabel.


3 fasen laadkabels worden o.a. gebruikt voor:

Auto's die wel beschikken over de mogelijkheid tot snelladen zijn:

  • BYD E6
  • Mercedes-Benz A-Klasse E-cell
  • Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive
  • Mercedes-Benz B klasse Electric Drive
  • Mercedes-Benz Vito E-Cell
  • Porsche panamera S E-hybrid
  • Porsche 918 Spyder
  • Renault Zoe
  • Tesla Model S
  • Volkswagen e-Golf