Hulp nodig? 06 53 920 950

Laadpaal voor de deur? Regel het zelf maar

  • Geplaatst op
  • Door Joury de Reuver
  • Geplaatst in beleid, laadpunten
  • 3

De Nederlandse gemeenten krijgen steeds meer aanvragen binnen voor laadpunten voor Elektrische auto's. Dit is natuurlijk erg positief want dat betekend dat er ook steeds meer Elektrische auto's verkocht worden. Maar het laadpunt mag je tegenwoordig zelf regelen als het aan veel gemeenten ligt.

Laadpunt semi-publicBij gebrek aan beleid een creative oplossing

Elektrisch vervoer kent in Nederland de laatste jaren een flinke groei. Zo waren er eind 2011 bijna 1.700 elektrisch voertuigen in ons land. In November 2013is dat aantal toegenomen tot 19013 EV en PHEV. De verwachtingen zijn dat er rond 2020 meer dan 200.000 elektrische of plug-in elektrisch auto's rond rijden in Nederlands. Verschillende gemeenten merken deze groei al doordat er steeds meer aanvragen binnenkomen voor een elektrische oplaadpunt in de openbare ruimte. 70% van de Nederlanders heeft namelijk geen eigen oprijlaan of private parkeerplaats.

In het verleden was het e-laad die in samenspraak met de gemeenten voor een laadplek zorgde in de buurt van de woning van de aanvrager. Sinds half 2013 is E-laad echter gestopt met het in behandeling nemen van nieuwe aanvragen. Dus wat nu??!?! 

Om aan de groeiende vraag van elektrische oplaadpunten te voorzien hebben verschillende gemeenten het heft in eigen handen genomen door zelf programma's op te richten voor de plaatsing van laadpunten. Het zijn veelal de grote Gemeente zoals Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag die hiervoor geld hebben uitgetrokken. Dit geld komt voornamelijk uit de duurzaamheids- of CO's reductie potjes. De kleinere gemeenten in Nederland hebben de luxe niet om over dit soort potjes te beschikken. 

Het resultaat: geen geld voor plaatsing van publiek laad infrastructuur en onduidelijk beleid over de plaatsing van publiek laadpunten.  Het uitgangspunt is dat inwoners bij de aanschaf van een elektrische auto het eigen terrein gebruiken voor het realiseren van een laadvoorziening. Onder voorwaarden is plaatsing van oplaadpalen in de openbare ruimte mogelijk om het ook voor inwoners die niet beschikken over een eigen parkeerplek mogelijk te maken in de buurt elektrisch op te laden. Gemeente molenwaard: "Maar wij gaan geen laadpunt voor u plaatsen, onderhouden en exploiteren. Als u een laadpunt wilt moet u zelf maar opzoek gaan naar een marktpartij die de plaatsing en de verdere exploitatie verzorgd."  

Het is dus nog niet duidelijk wie deze laadpunten nu gaat plaatsen, waar de verantwoordelijkheden liggen en onder welke voorwaarden iemand in aanmerking komt voor een publiek laadpunt. Tevens is het onduidelijk welke marktpartijen bereid zijn om publieke laadpunten te plaatsen als ze hier zelf alle investeringen en exploitatie kosten voor moeten dragen. Er moeten heel wat kWhtje verkocht worden om een laadpunt van circa €5.000,- (excl installatie en exploitatie) terug te verdienen.

Het is dus nog veel onduidelijkheid over de plaatsing van nieuwe laadpunten in de kleinere gemeenten na het stoppen van e-laad en het ontbreken van duidelijke business cases voor marktpartijen.

To be continued....

Reacties

  1. Juan carlos Sanchez van Ginkel Juan carlos Sanchez van Ginkel

    Iedereen kan altijd via het reguliere vergunnings traject toestemming krijgen voor het plaatsen van een laadpaal in elke gemeente
    Wij begeleiden en plaatsen al een aantal jaar laadpalen voor ev rijders....

  2. Klaas Klaas

    Helemaal met Theo eens. Het wordt dus hoog tijd dat hier een duidelijk beleid op komt, zodat de laadpunten gewoon aan de straat kant kunnen staan en er geen kabels over de straat slingeren.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden